Sunday, January 20, 2013

usahaku

Assalammualaikum

hari minggu ni, kalau tiada apa yang mau dibuat, bizi kan diri dengan melawat blog-blog tentang TTC. pastu mula la drama sorang-sorang. aihh.. seronok juga baca kawan-kawan yang berTTC berjaya mengandung akhirnya setelah berbagai-bagai usaha dibuat. siuknyaaaa. bila lah turn aku kan sob sob sob. drama lagi aihh..

macam manala pengalaman pertama nampak 2 line merah tu kan ? macam mana pula perasaan aku nanti bila nampak 2 line tu kan? gembira ka? pengsan ka? teruja ka? terdiam ka? aihhh... bila la waktu akan datang. datang la cepat *tadah tangan*

dulu aku sangat tertutup bercerita perihal anak ni. kalau bole aku nda mau kongsi apa aku rasa sebab belum ada anak sendiri. aku just kongsi dengan suami. dengan mak bapa aku pun aku malas mau cerita. sebab memang aku bukan suka kongsi benda-benda peribadi. lebih suka tanggung sendiri. masalah sendiri kan nda mau bebankan orang lain. :(

tapi lepas hampir 4 tahun ni, fikiran makin terbuka. hati makin redha. diri makin menerima. jadi aku lepaskan hati aku yang tertutup ni untuk dibuka sedikit. aku mula berani untuk berkongsi sedikit rasa tentang perasaan belum mempunyai zuriat sendiri. harap-harap dapatlah aku melegakan sedikit rasa sedih dan ternanti-nanti ni. aku tidak meminta perhatian hanya perkongsian rasa mungkin ada kawan-kawan diluar sana terbaca blog ku ini dan mungkin kami 'satu kapal' jadi kami boleh berkongsi tips atau apa-apa saja dalam usaha mendapatkan zuriat. sharing is caring kan :)

sebenarnya panjang betul mukadimmah aku kan. tujuan sebenar entri hari ni adalah seperti tajuk utama (skema nya hihihi).

Usahaku.

Ya aku mau senaraikan usaha-usaha yang sedang aku dan suami lakukan untuk mendapatkan zuriat pewaris keturunan kami. Selain doa-doa, kami juga mengambil supplement untuk kesihatan dalaman. so di sini alu senaraikan supplement yang kami ambil :

Evening Primrose Oil (isteri)
- EPO ni aku ambil sebab period aku sangat tidak teratur. bila aku google dan baca blog-blog TTC makanya aku pun makan la EPO ni. bagi aku memang ada kesan sebab bulan-bulan aku datang period. sebelum ni 3-4 bulan baru ada. aku baru makan untuk 3 bulan.

Blackmores Multivitamin & Minerals
- baik untuk kesihatan dalaman. iya la nak dapat baby kan kena sihat. kalau sakit camna mau dapat?? yang ni aku dan suami makan sama-sama. sebiji sehari saja.

Speman Himalaya
- suplement ni suami yang makan. ni pun aku dapat tau kebaikannya dari blog-blog TTC yang berjaya hamil. suplement ni baik untuk meningkatkan kualiti sperma dari segi kepekatan, sperm count dan motility.

lumiglow
- ni aku dapat dari facebook. ramai yang berjaya katanya. jadi aku pun try la. baru seminggu pakai. belum nampak kesan lagi.

Jus perawan Dherbs
- ni aku memang suda lama consume. memang bagus la untuk kesihatan dalaman wanita terutama untuk yang suda berumah tangga. yang aku boleh cakap jus ni membantu dalam mengharmonikan lagi 'hubungan' suami isteri. paham-paham la ya hihihi :)

Arjuna Maxx Dherbs
- ni pun sama macam di atas. dan ini untuk si suami.

jadi inilah usaha-usaha kami. aku mau try Shatavari Himalaya punya suplement juga tapi nanti la tunggu lepas period. tapi period aku belum sampai lagi. aik? jeng jeng jeng. semoga ada berita baik. Aaaaminnnnnn

No comments:

Post a Comment